wtorek, 30 lipca 2013

Czym zajmuje się konsjerż?

Konsjerż jest zawodem wciąż mało znanym w Polsce, jednocześnie popyt na pracowników wyspecjalizowanych w usługach tego typu z roku, na rok wzrasta. Kim dokładnie jest konsjerż? Na to pytanie odpowiemy w dzisiejszym wpisie.

[źródło]
Zawód konsjerża pochodzi od francuskiego słowa concierge i wywodzi się z czasów średniowiecznych, w których tym mianem określano osobę wyznaczoną do zapalania świec w komnatach zamkowych. We Francji usługi concierge pełnił dozorca domu zajmujący się głównie otwieraniem drzwi w zamożnych kamienicach. Współczesny konsjerż w hotelu pełni funkcję asystenta, doradcy i opiekuna bardzo wymagających klientów, ograniczonych czasowo, dla których organizacja pobytu w hotelu na atrakcyjnych warunkach odgrywa znaczącą rolę.

Ze względu na stale rosnącą konkurencyjność wśród hotelarzy zawód konsjerża stał się coraz bardziej pożądany i wykorzystywany w formie promocji hoteli o podwyższonym standardzie. Usługi concierge ukierunkowane są głównie na wysoko sytuowanych klientów oraz gości VIP. Dzięki jego staraniom wszelkie zachcianki zostają w pełni zaspokojone. Szczególnie opłacalna jest inwestycja w precyzyjnie wyszkolonego konsjerża operującego kilkoma językami obcymi, których zadaniem jest fachowa i rzetelna obsługa gości.

Recepcja to idealne miejsce na stanowisko zarówno recepcjonisty, jak i konsjerża wykonującego sumiennie powierzone mu obowiązki.

Osoba taka odpowiedzialna jest za pomoc i doradztwo w zakresie oferowanych przez dany obiekt usług. Konsjerż musi charakteryzować się indywidualnym podejściem do klienta, dyspozycyjnością i opanowaniem. Zawód wymaga od pracownika kultury osobistej, tolerancji, zrozumienia, skuteczności w podjętych działaniach, kameralności, otwartości i łatwości w nawiązywaniu kontaktów.

Od konsjerża oczekuje się spełniania wszelkich życzeń gości, od udzielenia szczegółowych informacji na temat atrakcji hotelowych i lokalnych, planowaniu wolnego czasu, organizacji transportu, rezerwacji trudno dostępnych biletów na przedstawienia teatralne, koncerty, do muzeów, czy opery, po załatwianie osobistych spraw klienta.

Konsjerż powinien współpracować z restauracjami, liniami lotniczymi, placówkami medycznymi, kwiaciarniami, firmami zajmującymi się wynajmem samochodów. Pomóc gościom w zakupach, organizacji spotkań służbowych i wycieczek, oraz umiejętnie umilić czas osobom korzystającym z usług konkretnego obiektu.

Każdy luksusowy hotel, dla którego właścicieli liczy się dobro i wygoda gości, coraz częściej stawia na usługi zawodowego konsjerża. W Polsce zatrudnionych jest zaledwie kilkunastu ludzi pracujących w tym zawodzie rezydujących w hotelach o wysokim standardzie, obsługujących przeważnie zagranicznych i wysoko sytuowanych gości.

2 komentarze: