wtorek, 16 lipca 2013

Pokojowa – zawód bez którego nie ma hotelu

Dzisiaj przyjrzymy się zawodowi, który jest tak mocno związany z branżą hotelarską, że właściwie jedno nie może istnieć bez drugiego. W końcu to pokojowa dba o to, aby każdy gość mógł cieszyć się czystym i komfortowym pokojem. 

[źródło]
Doświadczenie zawodowe na podobnym stanowisku w innym hotelu jest mile widziane. Jednak okazuje się, że pracodawcy bardziej od doświadczenia cenią kulturę osobistą kandydatki. Ważna jest także komunikatywność i dobra aparycja. Dobrze, jeśli pokojowa zna języki obce. Najczęściej wystarcza podstawowa znajomość języka angielskiego. Obowiązkowo kandydatka musi mieć aktualną książeczkę sanitarno – epidemiologiczną.

Żeby pokojowa mogła spełnić oczekiwania i dostosować się do wymagań pracodawcy, musi mieć odpowiedni sprzęt. Wózek, oraz narzędzia pracy które na nim układa, muszą być w dobrym stanie. Podobnie produkty, czyli proszki, płyny – powinny być profesjonalne i z najwyższej półki –  muszą być zgodne ze standardami ISO, jakie panują w danym hotelu.

Oprócz wyposażenia pokojówki w niezbędne do pracy materiały, w hotelach o wysokich standardach, dostają one także służbowe ubranie - od butów po fartuszki. Najczęściej są to stroje wykonywane na konkretne zamówienie hotelu. Obowiązkowo, pokojówki posiadają służbowe wejściówki i identyfikatory. W hotelach o niższych standardach nie zawsze tak jest.

Czas w jakim pokojowe doprowadzają pokój do ładu to około 25 minut. I to z przebraniem pościeli, posłaniem łóżka, odkurzeniem wszystkiego, uzupełnieniem gadżetów hotelowych i kosmetyków. Doświadczona pokojówka jest w stanie podczas jednej zmiany posprzątać około 17 pokoi. Początkujące pracownice najpierw dostają po kilka pomieszczeń, a kiedy idzie im sprawniej, ich liczba systematycznie się zwiększa.

Praca pokojowych podzielona jest na trzy zmiany. Poranna rozpoczyna się w zależności od hotelu o 7.00 lub 8.00 i trwa osiem godzin. Zmianę nocną kończy zmiana poranna następnego dnia. W ramach obowiązków pokojowej na wieczornej zmianie w niektórych hotelach lub wyższej klasy pensjonatach jest m.in. przygotowanie łóżek do snu, przewietrzenie pokoi, czy posprzątanie sal po kolacjach. Najwięcej pokojówek pracuje jednak na zmianie porannej. Pokojowe te nie tylko przygotowują pomieszczenia na przyjazd nowych gości, muszą też zadbać o uprzątnięcie powierzchni ogólnie dostępnych, które mają być ponownie wykorzystywane. Liczba pracowników na danej zmianie nie jest stała, zależy m.in. od ilości gości w hotelu. Pokojowe są odpowiedzialne za czystość w pokojach gościnnych, korytarzach, łazienkach ogólnodostępnych i salach konferencyjnych.

U naszych zachodnich sąsiadów standardy pracy i wymagania wobec pokojowych są podobne. Pokojowa musi mieć przede wszystkim predyspozycje do zawodu. W hotelach o wysokich standardach pokoje muszą błyszczeć i być nieskazitelnie czyste.

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ostatnio byłem w hotelu to widziałem, że pokojówka używa neutralizatora zapachu https://neutralizatoryzapachu.pl/4-restauracje-i-hotele który elegancko zabił brzydkie zapachy. Teraz sam już sobie kupiłem coś takiego do mojego domu i jestem bardzo zadowolony z tego specyfiku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chcemy by powietrze w pomieszczeniach było zawsze czyste, to powinniśmy zadbać o jego odpowiednią wilgotność. Ja w domu używam do tego celu specjalnych urządzeń do nawilżania powietrza https://duka.com/pl/agd/nawilzacze-powietrza. Nawilżacze chronią mnie przed skutkami nadmiernie przesuszonego powietrza, w którym nieprzyjemne aromaty mogą utrzymywać się przez długi czas. Zbyt suche powietrze może nawet powodować podrażnienia skóry, a także alergie.

      Usuń