wtorek, 28 maja 2013

Dobrze zorganizowana recepcja.

W jednym z naszym pierwszych wpisów, opisaliśmy krótko recepcję. Dzisiaj chcielibyśmy powrócić na chwilę do tego tematu i podać kilka szczegółów na temat tego jak powinna być zorganizowana.


Recepcja musi być tak usytuowana, by umożliwić recepcjoniście objęcie wzrokiem przestrzeni od drzwi wejściowych do schodów, wind oraz innych części hotelu. Bardzo ważne jest odpowiednie oznakowanie, oraz to aby była widoczna już od drzwi wejściowych. Zazwyczaj miejsce to pozbawione jest światła dziennego, dlatego istotne jest dobre oświetlenie. Wskazane jest, aby oświetlenie jak i kolory ścian tworzyły miła i ciepłą atmosferę.

Nowoczesna recepcja charakteryzuje się kilkoma ważnymi elementami. Oto one:
  • lada recepcyjna – jej rozmiary powinny być dopasowane do wielkości hotelu oraz ilości obsługiwanych gości. Nie może być za wąska, by oddechy gościa i recepcjonisty nie spotykały się ze sobą, ani też za szeroka, gdyż sztucznie stworzona przestrzeń tworzy niemiłe wrażenie
  • klucznica - dawniej znajdowała się za plecami recepcjonisty, obecnie schowana jest przed wzrokiem gości. Przy klucznicy powinny znajdować się najważniejsze klucze w hotelu, czyli te, które otwierają wyjścia ewakuacyjne, zapewniają dostęp do wyłącznika głównego, itp.
  • komputery - znacznie usprawniają pracę i obsługę gościa. Komputery powinny być dyskretnie schowane pod ladą, tak aby goście nie mieli do nich wglądu. Recepcja musi mieć również całodobowy dostęp do elektronicznej poczty hotelu, aby nadawcy wiadomości jak najszybciej uzyskali odpowiedzi na swoje pytania
  • telefony - w zależności od wielkości obiektu oraz ilości recepcjonistów na zmianie, od jednego do nawet trzech aparatów.
  • faks i kserokopiarka - całodobowy dostęp do urządzeń jest dla gości komfortowy i wręcz konieczny
  • cennik przy recepcji - aktualny, czytelny i dostępny w kilku językach. Ważna jest również informacja o godzinach rozpoczęcia i zakończenia doby hotelowej.
Do dyspozycji gości recepcja powinna być zaopatrzona w aktualne rozkłady jazdy pociągów i autobusów, rozkład lotów, plan miasta, mapę regionu, mapę samochodową Polski i Europy oraz książkę telefoniczną.

Na dzisiaj to wszystko, w przyszłości pewnie jeszcze nie raz wrócimy do tego tematu, gdyż jak wiadomo, recepcja to serce każdego hotelu.

1 komentarz: